Jumlah penyokong atau 'rekrut' aktivis kemudian bertambah, seiring dengan pertembungan bersenjata antara aktivis atau militia dengan angkatan tentera rejim.
Beberapa cabang Syiah yang membenci Sunni pula mengambil kesempatan apabila Hezbollah yang disokong oleh Iran mula mengangkat senjata dan menentang milita.
Cabang Al-Qaeda, al Nusra Front pula bangun menentang militan IS.
Askar Kurdis juga bangkit menentang IS, tentera rejim Bashar dan Turki.
Turki juga tidak terkecuali menghalang kebangkitan IS, diselang-seli dengan pertembungan dengan Kurdis sambil menolak dan mahu menjatuhkan Bashar.
Amerika Syarikat (AS) dan perikatan anti-IS termasuk dari Arab juga menggerakkan jentera perang mereka, termasuk Rusia yang mahu menyelamatkan rejim Bashar juga mula mengebom IS.
Perancis memulakan kempen pengeboman lokasi dan markas militan IS kurang 10 hari lalu selepas serangan di Paris yang mengorbankan 150 orang awam.
Kelmarin, Turki menembak jatuh jet pejuang Rusia selepas jet berkenaan didakwa mencerobohi ruang udara Turki.
Bagaikan pawagam peperangan (theater of war), Syria menjadi pentas pelbagai pihak untuk mempamerkan kerakusan, kecanggihan teknologi dan kehebatan jentera perang masing-masing.
Walupun kemunculan Rusia untuk menjaga hubungannya sebagai 'rakan baik' Syria, kempen yang dimulakan Presiden Rusia, Vladimir Putin juga disyaki mempunyai agenda untuk memburukkan reputasi AS di Timur Tengah.
Bagaikan Perang Dunia, pentas peperangan di Syria menunjukkan hubungan persahabatan yang pelik, agenda tersembunyi dan pembentukan perikatan-perikatan.
Sementara pelbagai negara berlumba-lumba menumpukan perhatian ketenteraan mereka ke Syria, militan IS pula sudah menghantar agen-agen mereka ke Eropah untuk 'membuka cawangan'.
Militan IS bukan sahaja menguasai sebahagian Syria dan Iraq, malah mempunyai pengikut dan kumpulan militan tempatan yang setia di Libya, semenanjung Sinai, Nigeria dan beberapa tempat di Afrika.
Hampir sepuluh ribu lagi kumpulan-kumpulan ekstremis kecil di Afghanistan, Pakistan Algeria juga membentuk perikatan bersama-sama IS.
Serangan pengganas secara individu atau berkumpulan bukan setakat berlaku di Syria, Iraq, Lebanon atau Turki, tetapi juga berlaku di Kanada, Perancis, Australia, Nigeria, Denmark dan tempat-tempat lain.
Adakah ini Perang Dunia?
Terma 'Perang Dunia' merujuk kepada dua konflik mega yang terjadi pada abad ke-20 yang lalu, cuma kali ini AS 'enggan terlibat secara langsung' manakala pendapat dunia awam pula adalah, 'ini bukan perang kami'.
Jadi, adalah mustahil untuk memberikan takrif sebenar kepada analogi 'Perang Dunia'.