Sunday 20 December 2015

Kisah pakcik OKU penuh debu...

20 DISEMBER 2015

 Foto lelaki OKU yang dikongsi oleh Syrian Revolution Network.

SEORANG lelaki OKU hanya dirakam terkebil-kebil sambil duduk memerhatikan kaum wanita dan kanak-kanak menyelamatkan diri selepas serangan udara Rusia di Fardous Street, Aleppo, Syria awal minggu lalu.
Foto lelaki OKU tersebut yang jelas kelihatan terkejut dengan kesan kemusnahan dan tidak mampu bergerak dikongsi oleh laman Facebook Syrian Revolution Network, 16 Disember lepas.
Menerusi laporan Dailymail pula, beberapa petugas sukarelawan dari Syrian Civil Defence kemudian membantu mengangkat lelaki tersebut ke lokasi yang selamat.
Syrian Civil Defence atau The White Helmets (Kumpulan Helmet Putih) sudah lali menggali bongkah runtuhan bangunan dalam usaha mencari orang awam yang terselamat dari serangan rejim Bashar al-Assad dan kerajaa Rusia.
Seorang saksi, Ahmad, 24 memberitahu satu serangan udara mengenai sebuah pasar dan satu lagi disasarkan ke sebuah sekolah di tengah Aleppo.
Kumpulan aktivis Britain, Syrian Observatory of Human Rights (SOHR) sudah merekodkan sejumlah 70 kematian orang awam termasuk 18 kanak-kanak dan 15 wanita dalam serangan udara Rusia sejak awal Disember.
Bekas pegawai kerajaan Amerika Syarikat, John Jaeger mengatakan Rusia mengamalkan teknik 'double tap' dalam melancarkan serangan mereka di Syria.
'Double tap' adalah satu serangan udara disasarkan ke sebuah lokasi dan kemudian serangan kedua dilancarkan pada lokasi sama, bertujuan untuk membunuh petugas-petugas penyelamat, sukarelawan atau 'first responders' yang masuk ke tempat kejadian untuk menyelamatkan mangsa serangan kali pertama.

No comments:

Post a Comment