Menteri Dalam Negeri, Bernard Cazeneuve berkata, masjid di Lagny-sur-Marne itu ditutup hari ini selepas polis menjumpai dokumen dipercayai mempunyai kaitan dengan pengganas.
Jelas beliau, pemilik sepucuk pistol turut ditahan menjadikan jumlah keseluruhan individu dikenakan tahanan rumah setakat ini kepada sembilan orang, manakala sebanyak 22 yang lain dilarang meninggalkan negara ini.
Bercakap kepada pemberita di sini, Cazeneuve berkata, pihak berkuasa minggu lalu menutup dua buah masjid, masing-masing di Gennevilliers, barat laut Paris dan Lyon di tenggara ibu negara Perancis, tindakan pertama seumpama­nya diambil untuk menutup rumah ibadat.
Tambah beliau, sepanjang serbuan berkaitan keganasan dilaksa­nakan sejak 13 November lalu, polis telah memeriksa 2,235 rumah serta bangunan, menahan 232 orang, dan merampas 334 senjata dengan 34 daripadanya digunakan dalam pe­perangan.
“Dalam tempoh 15 hari ini, kami telah menyita satu pertiga senjata digunakan dalam peperangan, yang biasanya hanya boleh disita dalam tempoh setahun,” katanya. – REUTERS