Kumpulan penunjuk perasaan itu berarak dari bangunan Parlimen di Westminster sehingga ke ibu pejabat Parti Konservatif yang memerintah dan Parti Buruh.
“Kami di sini untuk menyatakan satu perkara mudah supaya kerajaan tidak mengebom Syria. Jangan buat apa yang anda lakukan pada tahun 2001, 2003, dan 2011,” kata peserta bantahan, Lindsey Jerman yang merujuk kepada penglibatan Britain dalam peperangan di Afghanistan, Iraq, dan Libya.
Seorang lagi penunjuk perasaan, Jenny Eyeles, 65, turut menzahirkan rasa simpatinya kepada rakyat Syria yang menjadi mangsa dalam serangan tersebut.
“Pengeboman akan membunuh rakyat Syria. Satu-satunya cara untuk menghentikan kumpulan militan IS adalah dengan menyekat pembiayaan dan bantuan senjata kepada mereka. Hati saya menangis untuk rakyat Syria,” kata Eyeles.
Penunjuk perasaan mula membanjiri jalan-jalan di sekitar bandar raya London sejak beberapa hari lalu dengan melaungkan slogan ‘Jangan bom Syria’ serta membawa sepanduk bersama mesej ‘Hentikan ketakutan, kebencian, dan perang.’
Perdana Menteri Britain, David Cameron dijangka tidak mendapat tentangan menerima kelulusan Parlimen untuk melancarkan serangan terhadap kedudukan militan IS di Syria.
Ahli-ahli Parlimen negara ini mengadakan satu perbahasan panjang di Dewan Rakyat hari ini sama ada mahu menyertai Perancis, Rusia, dan Amerika Syarikat mengebom Syria, dan undian dijangka dilakukan pada pukul 10 malam waktu tempatan. – AFP