Wednesday 6 January 2016

Mayat budak, wanita hamil ditemui terdampar

Istanbul: Pihak berkuasa Turki menemui 21 mayat pelarian, termasuk kanak-kanak dan wanita hamil terdampar di pantai dan terapung dalam laut barat negara itu selepas bot membawa pelarian terbabit, karam ketika cuba menyeberang Laut Aegean menuju Greece, hari ini.
Menurut agensi berita Dogan, sekumpulan pelarian menyeberang laut untuk ke Pulau Lesbos di Greece sebelum subuh menggunakan bot getah tetapi bot berkenaan terbalik akibat cuaca buruk dan ombak besar.
Sebanyak 14 mayat ditemui terdampar di pantai dekat pantai peranginan Ayvalik dan kawasan sekitarnya manakala lapan pelarian berjaya diselamatkan. Antara yang ditemui mati ialah seorang wanita yang hamil enam bulan.
Imej yang disiarkan Dogan menunjukkan mayat kanak-kanak yang lengkap berpakaian terdampar di pantai dengan memakai jaket keselamatan.
Menurut Dogan, tujuh lagi mayat pelarian ditemui di pantai peranginan Dikili, termasuk wanita dan kanak-kanak.
Turki menjadi penempatan sementara 2.2 juta pelarian akibat perang saudara di Syria sebelum mereka menyeberang laut ke Eropah, kebiasaannya menggunakan khidmat penyeludup dengan bayaran tertentu.

Pertubuhan Pelarian Antrabangsa (IOM) menyatakan 1.4 juta pendatang dan pelarian tiba di Eropah tahun lalu dan 3,771 mati ketika menyeberang Laut Mediterranean untuk ke Eropah. - AFP
Artikel ini disiarkan pada : Selasa, 5 January 2016 @ 9:45 PM

Orang ramai merakam gambar mayat pelarian yang ditemui terdampar di pantai peranginan Ayvalik, Turki, dan gambar kanan, antara mayat lain yang ditemui. - Foto REUTERS
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/105077#sthash.TIR27mBd.dpuf

No comments:

Post a Comment