Saturday 13 February 2016

Amaran Russia

Moscow: Russia memberi amaran mengenai kemungkinan Perang Dunia yang berkekalan berlaku sekiranya konflik di Syria tidak diselesaikan.
Perdana Menteri Dmitry Medvedev juga mengingatkan Amerika Syarikat (AS) dan Arab Saudi supaya tidak melancarkan serangan darat di negara sekutunya itu.
Bercakap di Munich, pemimpin Russia itu berkata, AS dan Russia perlu memberi tekanan kepada semua pihak yang terbabit dalam konflik itu untuk melaksanakan gencatan senjata di Syria.
Ketika ditanya mengenai tawaran Arab Saudi minggu lalu untuk menghantar tentera jika Amerika Syarikat mengetuai serangan darat untuk memerangi pengganas Daish, Medved berkata: “Ini akan memburukkan lagi keadaan kerana serangan darat biasanya akan berubah menjadi perang kekal.
“Lihat apa yang berlaku di Afghanistan dan negara lain. Saya tidak perlu mengingatkan anda mengenai apa yang berlaku di Libya.
“Amerika dan sekutu Arabnya harus berfikir dengan baik, adakah mereka mahu perang berkekalan? Mustahil untuk menang dalam perang seperti itu dengan cepat, terutamanya di dunia Arab, yang menyaksikan mereka berperang sesama sendiri.
“Semua pihak mesti dipaksa berunding, bukan mencetuskan perang dunia baru.” katanya.
Russia melancarkan serangan udara di Aleppo, bandar utama di Syria untuk menyokong kemaraan tentera yang setia kepada rejim Presiden Bashar Al-Assad.
AS dan beberapa negara Barat juga terbabit dalam serangan udara di utara Syria.
SEORANG wanita meredah runtuhan bangunan selepas serangan tentera rejim Syria di Dael, Deraa, semalam. Kawasan itu dikuasai kumpulan penentang Bashar.
Menawan Aleppo, bandar kedua terbesar Syria sebelum perang bermula, akan menjadi kemenangan besar bagi Bashar dan hadiah simbolik untuk Russia.
Artikel ini disiarkan pada : Sabtu, 13 Februari 2016 @ 6:05 AM
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/114650#sthash.kYb93MAr.dpuf

No comments:

Post a Comment