Saturday 13 February 2016

Turki dakwa bapa, penyeludup sebabkan kematian bayi Syria



PEGAWAI polis separa tentera membawa mayat Aylan Kurdi (gambar kecil) yang ditemui terdampar di pantai di Bodrum, Turki pada 2 September tahun lalu. - Foto AP
ISTANBUL: Bapa Aylan Kurdi, kanak-kanak Syria yang lemas dan terdampar di pantai Turki serta mengejutkan dunia tahun lalu dibicarakan semalam bersama dua lagi tertuduh dalam kes menyebabkan kematian pendatang.
September lalu, gambar mayat kanak-kanak berusia tiga tahun itu dalam keadaan meniarap di pasir pantai Turki menghantui dunia selepas keluarga mangsa mengambil keputusan melakukan perjalanan berisiko ke Greece dengan menaiki bot.
Ibu Aylan, Rihana dan abangnya, Ghaleb, 4, turut maut dalam kejadian sama.
Agensi berita Dogan melaporkan, perbicaraan warga Syria, Muwafaka Alabash dan Asem Alfrhad bermula di mahkamah jenayah di barat pusat peranginan Bodrum. Jika didapati bersalah, mereka berdepan hukuman penjara 35 tahun.
Mereka didakwa menyeludup pendatang dan menyebabkan kematian lima mangsa termasuk Aylan, abang dan ibunya selepas bot mereka karam ketika dalam perjalanan ke Greece.
Bapa Aylan, Abdullah Kurdi yang terselamat dalam insiden bot karam dan dituduh tuduhan menganjurkan penyeludupan itu bagaimanapun tidak hadir di mahkamah. Tuduhan sebenar ke atas Abdullah tidak jelas.
Kedua-dua defendan mendakwa Abdullah menganjurkan penyeludupan manusia di kawasan Bodrum, menuduhnya bertanggungjawab atas kematian itu selain memandu bot ketika bencana.
Namun Dogan melaporkan, mahkamah mengambil keputusan menggugurkan tindakan undang-undang ke atas Abdullah tanpa memberi butiran lanjut.
Abdullah yang berasal dari pekan Kobane, di sempadan Turki kini dipercayai berada di luar Turki dan menghabiskan masanya di utara Iraq. - AFP

No comments:

Post a Comment