Friday 18 March 2016

Rakaman wartawan Jepun hilang disiar


AFP - GAMBAR fail yang dirakam pada 20 April 2004 menunjukkan wartawan Jepun, Jumpei Yasuda.


TOKYO – Satu klip video mengenai seorang wartawan Jepun yang hilang di Syria muncul dengan mangsa me­minta bantuan Tokyo untuk membantu membebaskannya.
Kerajaan Jepun menyatakan semalam bahawa pihaknya sedang meneliti klip video itu yang memaparkan Jumpei Yasuda. Dia hilang sejak pertengahan 2015.
Rakaman itu dimuat naik di internet oleh seorang lelaki Syria yang tinggal di Turki. Dia berkata, Yasuda dijadikan tebusan oleh kumpulan militan, Barisan Al-Nusra di Syria, demikian menurut laporan akhbar Asahi Shimbun.
Menurut media Jepun, kumpulan militan itu meminta sejumlah wang tebusan bagi membebaskan Yasuda namun, Ketua Setiausaha Kabinet Jepun, Yoshihide Suga membe­ritahu, beliau tidak dimaklumkan tentang wang tebusan itu.
“Kami menyedari kewujudan klip video ini dan sedang menganalisisnya,” kata Menteri Luar Jepun, Fumio Kishida kepada wartawan semalam.
Rakaman selama seminit itu memaparkan seorang lelaki berjanggut memakai pakaian hitam memberitahu dalam Bahasa Inggeris: “Hello, saya ialah Jumpie Yasuda. Hari ini hari jadi saya, 16 Mac” sebelum bercakap lebih panjang.
Pada tahun lalu, militan-militan kumpulan Islamic State memenggal kepala dua wartawan Jepun, Kenji Goto dan rakannya, Haruna Yukawa. – AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0318&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz43Dwp0KRB 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment