Friday 18 March 2016

600 hari tanpa bot migran

600 hari tanpa bot migran

18 MAC 2016

 SYDNEY - AUSTRALIA. Kerajaan Australia, semalam meraikan pelan kontroversinya menghantar pulang bot pencari suaka yang disifatkan sebagai satu kejayaan selepas mengharungi 600 hari tanpa ketibaan kapal pelarian lain.
Di bawah tindakan tegas itu, pencari suaka yang cuba masuk ke Australia menggunakan bot akan dihantar pulang ke negara di mana mereka berlepas atau dihantar ke kem pelarian di pulau Pasifik.
Mereka dihalang daripada mendapatkan penempatan semula di negara tersebut meskipun pelarian adalah golongan yang dilindungi menerusi dasar kerajaan konservatif dalam usahanya untuk menghentikan kematian di laut.
Menteri Imigresen, Peter Dutton berkata, hari ini  menandakan 600 hari sejak kes terakhir penyeludupan manusia yang berlaku di Canberra dan kerajaan sangat komited untuk memastikan keadaan terus kekal seperti itu.
"Sejak bermulanya Operasi Sempadan Berdaulat pada September 2013, sebanyak 25 bot membawa 698 orang telah dihantar semula dengan selamat ke negara di mana mereka berlepas," katanya. - AFP

No comments:

Post a Comment