Monday 1 August 2016

48 korban bom trak



ORANG ramai berusaha membawa turun mayat seorang mangsa dari sebuah bangunan yang musnah dalam letupan bom trak di Qamishli, Syria, semalam. - EPA

Agensi
Beirut: Hampir 50 orang terbunuh apabila sebuah trak yang sarat dengan bahan letupan diletupkan di bandar Qamilishi, Syria, yang berhampiran sempadan Turki, semalam.

Kumpulan pengganas Daish mengaku bertanggungjawab terhadap kejadian berdekatan ibu pejabat pasukan keselamatan Kurdis itu.

Ia serangan terburuk seumpamanya di bandar berkenaan sejak beberapa tahun lalu, kata kumpulan Pemerhati bagi Hak Asasi Manusia.

Menurut kumpulan berkenaan, sekurang-kurangnya 48 orang terbunuh. Bagaimanapun, angka kematian dijangka meningkat kerana sejumlah mangsa cedera parah.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkannya, Daish berkata, serangan itu menyasarkan pasukan militan Kurdis, YPG, yang menguasai sejumlah besar kawasan di wilayah Hasaka, tempat bandar Qamishli.

Letupan itu sungguh kuat sehingga ia menyebabkan tingkap bangunan di bandar Nusaybin, Turki, yang terletak di seberang sempadan, pecah.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 28 Julai 2016 @ 10:40 AM

No comments:

Post a Comment