Sunday 2 October 2016

Rusia beri amaran tegas


2 OKTOBER 2016
Rusia beri amaran tegas

Rusia beri amaran tegas Seorang wanita merangkul mayat bayinya yang terbunuh dalam serangan udara di kawasan al-Muasalat di utara Syria, 23 September lalu.
MOSCOW - RUSIA. Kerajaan Rusia memberi amaran keras terhadap sebarang 'pencerobohan langsung' oleh Amerika Syarikat (AS) ke atas Kerajaan Syria atau tentera yang akan membawa 'ketakutan dan anjakan tektonik' di Timur Tengah.

Kenyataan itu dikeluarkan jurucakap Kementerian Luar, Maria Zakharova, semalam selepas Washington mula mempertimbangkan respons lebih tegas terhadap krisis meruncing di Aleppo termasuk pilihan tentera.

Terdahulu, Jabatan Negara AS memberi amaran ia mungkin mempertimbangkan untuk menggantung 'penglibatan dua hala' di Damsyik melainkan Moscow mengambil langkah segera untuk menghentikan serangan di wilayah bergolak itu.

Minggu lalu, portal berita Middle East Eye memetik sumber rapat kepada militan menyatakan AS seboleh-bolehnya mahu mengelakkan kejatuhan Aleppo.

Ketika ini, Rusia dilihat menjadi penyokong kepada kerajaan untuk membebaskan Aleppo daripada cengkaman kumpulan militan Daesh.

Manakala, AS menyokong kumpulan pejuang sederhana yang berjuang untuk menggulingkan rejim Presiden Bashar al-Assad selain melancarkan serangan udara menyasarkan kedudukan dan kubu kuat Daesh. - Reuters

No comments:

Post a Comment