Monday 3 October 2016

Turki lanjut mandat


3 OKTOBER 2016
Turki lanjut mandat

Turki lanjut mandat Erdogan (tengah) turut berucap pada sesi pembukaan sidang Parlimen tersebut.
ANKARA - TURKI. Parlimen Turki, kelmarin meluluskan tempoh untuk melanjutkan mandat membenarkan penempatan tentera di Syria dan Iraq selama setahun.

Rang undang-undang itu diluluskan dengan mudah pada hari pertama sesi sidang di Dewan Rakyat dengan mendapat sokongan parti pemerintah, Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP), pembangkang sekular, Parti Republik Rakyat (CHP) dan Parti Gerakan Nasionalis (MHP) manakala hanya parti pro-Kurdish, Parti Demokratik Rakyat (HDP) menolak.

Agensi berita Anadolu melaporkan mandat baharu itu akan berkuatkuasa sehingga 30 Oktober 2017.

Dalam ucapan pada sesi pembukaan, Presiden Recep Tayyip Erdogan berkata, matlamat awal operasi Syria adalah untuk mewujudkan kawasan selamat bebas daripada pertubuhan pengganas yang terletak dalam lingkungan kira-kira 5,000 kilometer persegi.

Erdogan turut memuji hasil operasi ketenteraan di bandar Jarabulus di sempadan yang bertujuan untuk membebaskan ia daripada cengkaman kumpulan militan Daesh.

Difahamkan, mandat yang membenarkan operasi ketenteraan di sempadan Ankara itu pertama kali diluluskan Parlimen pada Oktober 2014 dan telah diperbaharui untuk tempoh 12 bulan pada September 2015.      

Sejumlah tentera Turki juga dipercayai berada di kem Bashiqa di utara Iraq melatih pejuang tempatan untuk merampas semula bandar Mosul. - AFP

No comments:

Post a Comment