Monday 6 May 2013

Israel bom Damsyik



Beirut: Pesawat Israel semalam mengebom kawasan sekitar Damsyik menyebabkan beberapa letupan ketika mereka menyasarkan konvoi membawa peluru berpandu buatan Iran untuk dihantar kepada pejuang Hizbullah di Lubnan.

Serangan itu, yang kedua dalam masa tiga hari, menandakan pembabitan mendadak Israel dalam perang saudara di Syria.
Media Syria melaporkan serangan rejim Zionis itu mengena pusat kajian saintifik dan ketenteraannya berhampiran Damsyik dan menyebabkan kematian.

Beliau bagaimanapun tidak menyebut secara khusus lokasi serangan.


Sasaran serangan ialah peluru berpandu Fateh-110 yang mempunyai sistem panduan tepat, jauh lebih baik berbanding senjata yang dimiliki Hizbullah sekarang.


Serangan itu dilakukan ketika Washington menimbang cara untuk bertindak ke atas rejim Syria yang didakwa mungkin menggunakan senjata kimia dalam perang saudara di negara itu.

Rejim Zionis sebelum ini berkata ia tidak mahu mencampuri perang saudara di Syria tetapi Perdana Menteri Benjamin Netanyahu berulang kali berkata negara Yahudi itu sudah bersedia untuk mengambil tindakan ketenteraan bagi menghalang senjata canggih dibawa dari Syria kepada Hizbullah atau kumpulan pelampau lain.

Agensi berita Syria melaporkan letupan berlaku di Pusat Penyelidikan Tentera dan Saintifik Jamraya dan beberapa orang dilapor terbunuh.

Aktivis yang berpusat di Damsyik, Maath al-Shami berkata, serangan berlaku jam 3 pagi dan menyifatkan letupan itu sebagai amat kuat.

No comments:

Post a Comment