Friday 7 June 2013

Dua askar PBB cedera di Bukit Golan


ASAP kelihatan dalam pertempuran yang berlaku melibatkan kumpulan penentang Syria dengan tentera Bashar di Bukit Golan, Syria semalam.


NEW YORK - Dua anggota pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengalami kecederaan dalam pertempuran semalam di zon gencatan senjata di Bukit Golan di antara Israel dan Syria semalam.
"Dua anggota itu mengalami cedera ringan akibat kesan serangan senjata api di kawasan itu," kata jurucakap pengaman PBB, Kieran Dwyer.
Pentadbiran Filipina pada awalnya menyatakan bahawa salah seorang anggota tenteranya dalam Pasukan Pemantau Gencatan Senjata PBB di Bukit Golan cedera dalam pertempuran.
Dwyer enggan menyatakan sama ada serangan itu dikaitkan dengan operasi Syria merebut kembali kawasan di Bukit Golan daripada pasukan penentang.
Dia juga tidak mendedahkan kerakyatan anggota yang cedera itu.
Menurut wartawan agensi berita AFP, para penentang Syria itu hanya merampas kawasan di sepanjang zon gencatan senjata di Bukit Golan.
Bagaimanapun, tentera Presiden Bashar Al-Assad kemudian merampas kembali wilayah itu.
Dalam pada itu, satu kenyataan tentera Filipina berkata, seorang anggota pengaman PBB Filipina cedera akibat terkena serpihan peluru semasa pertempuran melibatkan askar-askar rejim Bashar dengan kumpulan penentang.
"Ketika ini, dia dirawat oleh pegawai-pegawai perubatan di kawasan perlindungan dan berada dalam keadaan stabil serta baik," menurut satu kenyataan tentera. - AFP


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0607&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz2VTXMavKf 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment