Tuesday 27 August 2013

Pesawat Pejuang Assad Melancarkan Serangan di Bandar Ariha

[Syria 26/8/2013 : Pesawat Pejuang Assad Melancarkan Serangan di Bandar Ariha , Sekurang-kurangnya 45 Terbunuh ] 45 orang terbunuh dan berpuluh-puluh lagi cedera dalam serangan udara rejim Syiah Assad pada Ariha bandar di wilayah Idlib, lebih 55 serangan udara telah dilancarkan dengan kemusnahan infrastruktur secara besar-besaran , kata aktivis.

Berpuluh-puluh orang awam terbunuh di bawah runtuhan itu, serangan rejim Syiah Assad datang sehari selepas pejuang FSA mengumumkan mengambil alih kawalan bandar Ariha.

Bom-bom dan bahan letupan telah digugurkan secara membuta tuli pinggiran bandar oleh rejim syiah Assad, aktivis melaporkan. '' Sehingga masa ini kita perlukan bantuan perubatan dan teknikal segera untuk menyelamatkan orang-orang yang masih hidup di bawah bangunan roboh akibat serangan bom.''

Bandar ini telah ditawan oleh pejuang FSA semalam selepas seminggu pertempuran sengit antara pihak rejim Syiah Assad dan batalion Ahrar al-Sham, Jabhat al-Nusra dan Suqoor al-Shab.

Para pemberontak juga telah menangkap pusat pemeriksaan tentera pertahanan pro-Assad di bandar.

Konflik Syria bermula Mac 2011 sebahagian besarnya sebagai protes aman terhadap pemerintahan Assad. Ia meningkat ke perang saudara selepas penyokong pembangkang mengangkat senjata untuk melawan tindakan kejam pihak rejim yang membunuh kanak-kanak dan para demonstran.
Lebih daripada 200,000 orang telah terbunuh dalam konflik itu, mengikut hak asasi manusia Syria NGO dan 1.7 juta Syria, termasuk satu juta kanak-kanak, telah terpaksa melarikan diri ke negara-negara jiran,kata PBB.

LINK: http://www.zamanalwsl.net/en/readNews.php?id=1217

No comments:

Post a Comment