Saturday 31 August 2013

Turki pasti Bashar dalang serangan gas beracun


POTRET Bashar tergantung pada dinding bangunan Hospital Tentera Yousef di Damsyik semasa lawatan pasukan pakar senjata kimia PBB semalam.- REUTERS


ANKARA - Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu semalam menyatakan hasil maklumat risikan negara itu membuktikan pasukan tentera Presiden Bashar Al-Assad bertanggungjawab melancarkan serangan gas saraf di Damsyik pada minggu lalu.
Sebelum ini, Ankara menegaskan bahawa pihaknya bersedia menyertai apa jua bentuk tindakan ke atas Bashar oleh Barat walaupun tanpa mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Turki juga telah meletakkan angkatan bersenjatanya dalam keadaan bersiap sedia bagi mengawal negara itu daripada ancaman Syria.
"Daripada pandangan kami, secara keseluruhan dan berdasarkan siasatan perisikan kami serta penilaian beberapa pakar, tidak syak lagi bahawa rejim Bashar bertanggungjawab melakukan serangan kejam itu," kata Davutoglu.
Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) akan menyiarkan laporan perisikannya berhubung serangan yang didakwa telah meragut lebih 1,300 nyawa itu hari ini.
Sekutu AS, Perancis pula menegaskan pihaknya sedia turut serta jika AS bertindak menyerang Syria sebagai menghukum rejim Bashar kerana menggunakan senjata kimia walaupun tanpa kelulusan PBB.
Senjata pemusnah besar-besaran itu diharamkan dalam Konvensyen Geneva.
Pendirian Paris itu berbeza dengan London.
Parlimen Britain semalam menolak campur tangan ketenteraan negara itu di Syria. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0831&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2dVoQAgRb 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment