Tuesday 8 September 2015

AS punca krisis imigran


AS punca krisis imigran

8 SEPTEMBER 2015
AS punca krisis imigran Nicolas mengalu-alukan kedatangan Emir Qatar, Sheikh Tamim bin Hamad al-Thani di ibu negara, minggu lalu. - Foto AFP

CARACAS - VENEZUELA. Presiden Venezuela menyalahkan Amerika Syarikat (AS) untuk krisis pelarian terburuk di Eropah sejak Perang Dunia Kedua, dengan mengatakan ia didorong konflik AS di Timur Tengah.

Nicolas Maduro berkata, banyak masalah di seluruh dunia dari krisis imigran Eropah hingga konflik berdarah di Timur Tengah termasuk kempen keganasan dengan kumpulan militan IS adalah hasil dasar berpanjangan AS di Timur Tengah.

"Eropah terpaksa berdepan bencana disebabkan oleh AS kerana Eropah yang menerima kedatangan ribuan imigran dan mereka tidak tahu bagaimana untuk menghadapi keadaan ini," katanya kepada  Press TV.

Menurutnya lagi, disebabkan penipuan, AS menyerang Iraq yang merupakan tempat bermulanya tamadun dan memusnahkan ia serta menyebabkan negara itu kini benar-benar berpecah selain diselubungi keganasan paling kejam.

"AS Telah menyebabkan bencana sebenar, huru-hara dan kini ia mahu menyebabkan kekacauan di kawasan lain di dunia.

"Siapa yang mengebom  dan mengambil nyawa lebih 1,000 rakyat Libya? Siapa yang kini membedil Syria? Siapa membiayai pengganas yang kini berusaha untuk memusnahkannya," katanya yang turut membidas tindakan AS campur tangan di negaranya selama ini. 

No comments:

Post a Comment