Monday 21 September 2015

Lagi 13 pelarian terbunuh bot karam

21 September 2015 12:34 AM





ATHENS 20 Sept. – Tragedi demi tragedi terus berlaku membabitkan pelarian Asia Barat apabila 13 orang disahkan maut hari ini di perairan Turki selepas bot getah dinaiki mereka untuk ke Greece karam ­selepas bertembung dengan sebuah feri.
Kejadian terbaharu itu berlaku sehari selepas Pengawal Pantai Itali memaklumkan pihaknya menyelamatkan hampir 4,700 pela­rian semalam daripada bot-bot dan ­kapal yang sesak.
Agensi berita Dogan melaporkan, empat kanak-kanak merupakan antara yang maut apabila bot getah itu membawa 46 penumpang dari Pelabuhan Canakkale di barat laut Turki ke Pulau Lebos.
Laporan itu menyebut, sebanyak 20 orang berjaya diselamatkan, ­sementara 13 lagi masih hilang.
Seorang jurucakap Pengawal Pantai Greece yang enggan dikenali berkata, operasi mencari dan ­menyelamat masih diteruskan.
Bagaimanapun katanya, status kerakyatan pelarian yang hilang itu masih belum dapat dikenal pasti.
“Mangsa yang terselamat ­memaklumkan, bot tersebut ­dinaiki kira-kira 46 pelarian dan 26 orang lagi masih hilang,” katanya.
Dalam satu insiden berasingan, sebanyak 26 orang pelarian ­hilang selepas bot mereka karam di Laut Aegean, berhampiran ­pantai ­Pulau Lesbos.
Sebanyak 20 orang berjaya di­selamatkan dalam kejadian tersebut.
Kejadian bot pelarian karam hampir berlaku setiap hari di perairan Greece ekoran krisis pelarian yang kebanyakannya dari Syria cuba mencari perlindungan di benua Eropah, terutamanya di Jerman.
Semalam, seorang pelarian kanak-kanak meninggal dunia dan 13 lagi mangsa masih hilang apabila bot yang dinaiki mereka karam di Pulau Lesbos, lokasi transit kumpulan pelarian sebelum menuju ke utara Eropah.
Minggu lepas, sebanyak 15 kanak-kanak termasuk lapan bayi antara 34 pelarian yang mati lemas dalam kejadian bot karam di Pulau ­Farmakonisi yang terletak antara Greece dan Turki. – REUTERS
- See more at: http://www.utusan.com.my/berita/luar-negara/lagi-13-pelarian-terbunuh-bot-karam-1.138477#sthash.2SPyXkWo.dpuf

No comments:

Post a Comment