Thursday 14 January 2016

Pindah atau roboh

Calais (Perancis): Kerajaan Perancis memberi masa dua hari kepada 1,500 pendatang yang enggan berpindah dari kawasan ‘Calais Jungle’ (Hutan Calais) sebelum merobohkan sepertiga kem pelarian itu jika tetap enggan berpindah ke perumahan dibina kerajaan.
Penghuni kem itu menolak penempatan baru yang bernilai £20 juta (RM126.55 juta), direka untuk menempatkan 1,500 pelarian di dalam kontena yang diubah suai dengan bekalan air dan elektrik kerana mendakwa ia kelihatan seperti penjara.
Bagaimanapun, polis Perancis memberi masa sehingga malam tadi (waktu tempatan) untuk mengosongkan khemah mereka sebelum dirobohkan oleh jentolak hari ini.
‘Ketua masyarakat’ bagi golongan itu sebelum ini mengeluarkan kenyataan menolak dengan baik arahan kerajaan itu untuk mengosongkan sepertiga kem pelarian berkenaan.
“Kami, dengan hormatnya menolak permintaan kerajaan Perancis yang mahu mengecilkan saiz kem.
“Kami merayu pihak berkuasa Perancis dan masyarakat antarabangsa memahami keadaan ini serta menghormati hak asasi kami,” kata mereka.
Kem baru itu diperbuat daripada kontena besi yang diubah suai menjadi rumah selesa, dilengkapi alat pemanas, tandas dan kemudahan membasuh.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 14 January 2016 @ 10:31 AM

KEADAAN kem pelarian di Calais dengan kediaman baru dibina kerajaan di latar belakangnya.

No comments:

Post a Comment