Wednesday 13 January 2016

Syria perlu wujud perlembagaan baharu – Putin


REUTERS - ANGGOTA pertahanan awam kelihatan memeriksa bangunan yang rosak teruk selepas serangan udara yang dilancarkan oleh tentera Rusia di bandar Douma, timur Ghouta, Damsyik, Syria pada Ahad lalu.


MOSCOW – Presiden Rusia, Vladimir Putin mahu Syria memulakan usaha mewujudkan sebuah perlembagaan baharu sebagai langkah pertama ke arah penyelesaian politik berhubung perang saudara di negara itu, namun beliau akur proses tersebut adalah sukar.
Putin sebelum ini memberi sokongan kepada rejim Pre­siden Bashar Al-Assad dengan me­lancarkan serangan udara ke atas pemberontak Syria.
Dalam satu wawancara dengan akhbar Jerman, Bild, Putin berkata, usaha ke arah perdamaian di Syria menjadi lebih sukar ekoran konfrontasi antara Arab Saudi dan Iran.
“Saya percaya pembaharuan perlembagaan diperlukan di Syria. Ia proses sukar, sudah tentu. Selepas itu, Syria perlu mengadakan pilihan raya Presiden dan Parlimen lebih awal,” kata Putin dalam temu bual itu yang diadakan pada 5 Januari lalu.
Dalam wawancara sama, Putin memberitahu, sengketa antara Arab Saudi dan Iran berhubung pelaksanaan hukuman mati ke atas ulama Syiah, Nimr Al-Nimr oleh Riyadh pada 2 Januari lepas akan menyukarkan usaha untuk mencari jalan bagi menamatkan konflik di Syria.
“Sekiranya penglibatan kami (Rusia) diperlukan, kami bersedia melakukan apa sahaja supaya konflik di Syria dapat diselesaikan secepat mungkin,” katanya. – Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0113&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz3x5zYYaY8 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment