Wednesday 13 January 2016

Rusuhan bantah pelarian

Berlin: Perusuh antipelarian mengamuk di Leipzig, selepas melakukan bantahan mendesak supaya pendatang dihantar pulang dan sempadan Jerman ditutup.
Beberapa jam selepas Canselor Angela Merkel mengakui Eropah semakin hilang kawalan terhadap krisis pendatang, kumpulan berhaluan kanan meninggalkan tunjuk perasaan aman diadakan di bandar di timur Jerman itu sebelum melakukan keganasan di bandar kecil Connewitz.
Kira-kira 250 samseng anggota LEGIDA - cawangan tempatan PEGIDA - merosakkan gerai kebab selain membakar kereta dan memecahkan tingkap kedai. PEGIDA ialah kumpulan antipelarian dan anti-Kesatuan Eropah (EU) yang sebelum itu berarak membantah kehadiran pelarian.
Penunjuk perasaan yang turut menyerangb polis dengan mercun, cuba membina sekatan di tengah jalan utama menggunakan papan tanda jalan dan batu turap sebelum berjaya disuraikan.
Bomba juga dikerahkan memadamkan kebakaran di loteng sebuah bangunan akibat terkena mercun dilepaskan perusuh.
Sebuah bas membawa penunjuk perasaan yang propelarian juga diserang dan dirosakkan.
Polis berkata, 211 perusuh dikenal pasti sebagai samseng berhaluan kanan, ramai yang mempunyai rekod jenayah kerana bersikap ganas.
Jurucakap polis berkata: “Perbuatan ini mengganggu keamanan.”
Dia turut mengesahkan beberapa anggota polis cedera dalam pertempuran yang meletus akibat kemarahan susulan serangan seksual besar-besaran yang dilakukan pendatang terhadap wanita di Cologne serta di bandar Jerman lain.
Antara sepanduk dibawa penunjuk perasaan semalam tertulis kata-kata ‘Rape Refugees stay away’ (Usir pelarian perogol) yang turut memaparkan lukisan wanita yang lari dari penyerang bersenjatakan pisau.
Sebelum itu, Angela berkata: “Tiba-tiba kita berdepan cabaran dalam menangani isu pelarian di Eropah kerana masih tidak cukup aturan dan kawalan sepenuhnya seperti dikehendaki.” - Agensi
Artikel ini disiarkan pada : Rabu, 13 January 2016 @ 10:23 AM


ANGGOTA pergerakan anti-Islam menunjuk perasaan di Leipzig bagi mendesak kerajaan Jerman mengusir pendatang Islam.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/106929#sthash.kZcqVQow.dpuf

No comments:

Post a Comment