Assad nekad balas pencerobohan Israel
Sebuah kawasan dalam Syria yang dibedil tentera Israel. Gambar kecil: Assad.
DAMSYIK - Presiden Syria, Bashar al-Assad memberi amaran akan melakukan tindak balas ketenteraan terhadap rejim Israel jika sesuatu perncerobohan berlaku di Bukit Golan

"Kami (Syria) telah memaklumkan kepada semua pihak yang kerajaan Syria akan membalas tindakan serangan Israel dalam bentuk ketenteraan," kata Assad sewaktu ditemu bual stesen televisyen Hizbullah, Al Manar TV.

Assad berkata, pihaknya yakin dapat merampas semula bandar utama Qusayr dekat Luban walaupun berhadapan dengan tentangan daripada pemberontak Syria dan pergerakan Syiah Lubnan, Hizbullah.

"Syria kini berhadapan perang dengan dunia dan dasar anti-Israel ditolak tetapi kami yakin dapat menanganinya," kata Assad menurut laporan Al-Jazeera.

Beliau berkata, kerajaan Syria bersedia mengadakan rundingan damai dengan pembangkang dengan syarat setiap perjanjian harus diluluskan bersama referendum.

Assad bagaimanapun, enggan mengulas sewaktu ditanya mengenai isu rampasan Bukit Golan dari tangan Syria sewaktu Perang Enam Hari dalam 1967.