Saturday 24 August 2013

Operasi Menghancurkan Latakia ( Bahagian 6 )



Gambar menunjukkan panglima perang Sheikh Saqr iaitu pemimpin Briged Suqor al-Aaz.

Pada bahagian sebelum ini admin menceritakan strategi pertama barisan mujahiddin dalam operasi ini ialah menjemput pejuang terbilang dari Chechnya iaitu Abu Al-Walid seorang pejuang gunung terhebat - the best mountain fighter. Beliau telah dilantik untuk menjadi Komander dalam operasi ini.

Strategi berikutnya pula ialah barisan mujahiddin yang besar dan hebat seperti ISIS, Jabhat al-Nusra, Ahrar as-Syam yang amat ditakuti oleh rejim dan Hizbusyaitan. Barisan yang terkenal dengan operasi-operasi hebat mereka di seluruh Syria telah bergabung. (Ini adalah kali pertama mereka bergabung dalam satu-satu operasi ketenteraan)

Setelah bergabung dalam satu barisan, strategi berikutnya pula barisan mujahiddin ini bersepakat dan tidak berasa malu untuk melantik 3 Briged kecil yang bersifat tempatan untuk memimpin serangan disebabkan briged ini lebih mahir akan keadaan kampung halaman mereka sendiri.

3 briged berkenaan adalah Suqor al-Aaz, Katibat al-Muhajireen
dan Kataib Ansar al-Sham. 3 Briged kecil menjadi ketua dan pemimpin kepada 3 Briged yang lebih hebat (ISIS, JAN, Ahrar As-Syam). Alangkah hebat mereka ini. Tidak ada perasaan sombong dan megah di atas kekuatan dan kehebatan mereka sehingga sanggup melantik Briged yang kecil dan tidak ternama untuk memimpin mereka.

Sekarang semuanya telah lengkap. Mereka telah mempunyai pemimpin. Anggota sedia menunggu arahan. Langkah seterusnya ialah melancarkan serangan. Bagaimana mereka melancarkan serangan? Bahagian berikutnya admin akan ceritakan dari arah mana serangan dilakukan.

No comments:

Post a Comment