Monday 2 September 2013

AS tangguh serangan

AS tangguh seranganKumpulan penunjuk perasaan di Washington membantah rancangan AS untuk melancarkan operasi ketenteraan ke atas Syria.

WASHINGTON - AMERIKA SYARIKAT. Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama, kelmarin menangguhkan tindakan untuk melancarkan serangan peluru berpandu ke atas Syria kononnya untuk mendapatkan lebih banyak sokongan negara antarabangsa.

Menurut Obama, operasi tersebut akan ditunda sehingga selewat-lewatnya awal bulan depan iaitu selepas Kongres meluluskan rancangan terbabit.

Bagaimanapun, pemimpin itu dengan angkuh menyatakan beliau mempunyai hak untuk menyerang Syria pada bila-bila masa tanpa mengambil kira keputusan Kongres.

Beberapa pemerhati berpendapat bahawa beliau akan menerima nasib sama seperti Perdana Menteri Britain, David Cameron yang tidak mendapat sokongan kerajaan untuk campur tangan di Syria.

Susulan daripada keputusan itu, Timbalan Perdana Menteri Syria, Qadri Jamil memberitahu tentera rejim Bashar sentiasa bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan.

"Kami telah mengambil segala langkah untuk berhadapan dengan pencerobohan AS dan sekutunya," katanya dalam laporan AFP.

Dalam perkembangan lain, kumpulan pemeriksa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang ditugaskan untuk mengambil sampel bukti berhubung penggunaan senjata kimia di Syria memaklumkan keputusan siasatan tersebut hanya boleh diketahui selepas tiga minggu.

Ketua pemeriksa, Dr Ake Sellstrom memberitahu, semua sampel tersebut akan dianalisis secara berperingkat  dan keputusannya akan diserahkan kepada PBB sebelum didedahkan kepada umum.

No comments:

Post a Comment