Wednesday 15 January 2014

Bantuan Konvoi gagal menghantar bantuan ke Yarmouk Kem Pelarian di Syria



Satu konvoi bantuan yang terdiri daripada enam trak sarat dengan ubatan dan makanan telah diserang dalam perjalanan ke kem pelarian Yarmouk. Konvoi itu telah dirancang oleh PLO dan cuba untuk menghulurkan bantuan ke kem pada hari Isnin lalu di bawah naungan UNRWA. Tiada sebab yang jelas kenapa konvoi tersebut diserang sedangkan bantuan tersebut amat diperlukan.

Kem pelarian Yarmouk berada dalam kepungan sejak musim panas lalu dan tiada bantuan kemanusiaan yang dihulurkan termasuk UNRWA yang telah gagal untuk sampaikan bantuan ke kem tersebut sejak September 2013. 41 pelarian Palestin telah meninggal dunia akibat kekurangan makanan dan perubatan di kem tersebut.

Sebelum perang saudara Syria bermula, kem tersebut adalah rumah kepada 150, 000 pelarian Palestin. Hari ini hanya kira-kira 20, 000 rakyat Palestin kekal di sana. Syria secara rasmi menjadi seperti rumah kepada hampir setengah juta pelarian Palestin. Sejak perang meletus pada tahun 2011 separuh daripada mereka telah menjadi pelarian untuk kali kedua.

No comments:

Post a Comment