Thursday 4 April 2013

11 ORANG AWAM, TERMASUK WANITA DAN KANAK-KANAK, TERBUNUH DALAM SERANGAN DI SYRIA


Sekurang-kurangnya 11 orang, termasuk para wanita dan kanak-kanak, telah dibunuh di ibu negara Syria Damsyik dan wilayah barat Homs ekoran peningkatan keganasan di negara Arab terbabit, laporan Press TV.

Syria telah mengalami pergolakan sejak Mac 2011. Ramai orang awam, termasuk sejumlah besar pasukan keselamatan dan orang awam telah terbunuh dalam keganasan.

Pada hari Ahad, bom yang mensasarkan kenderaan di ibu kota telah menyebabkan pemandunya terkorban dan dua yang lain cedera. Beberapa kenderaan berdekatan turut rosak.

Serangan berlaku selepas kumpulan militan yag ditaja kuasa asing menentang kerajaan Syria telah membunuh sekurang-kurangnya 10 orang di wilayah Homs.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh agensi berita rasmi SANA pada hari yang sama, "Malam tadi, kumpulan pengganas melakukan pembunuhan terbaru beramai-ramai terhadap rakyat awam di bandar Kalakh Tal di desa Homs, menyerang kejiranan Burj dan membunuh beberapa orang awam, termasuk wanita dan kanak-kanak. "

"Satu sumber rasmi berkata bahawa kumpulan pengganas menyerbu kejiranan Burj dan membunuh 10 orang, kebanyakan mereka kanak-kanak dan wanita, sebelum salah satu dari unit angkatan tentera kita campur tangan," laporan itu menambah.

Beberapa pertubuhan hak asasi manusia antarabangsa telah menuduh kumpulan militan yang ditaja kuasa asing melakukan jenayah perang.

Kerajaan Syria kata huru-hara sedang dirancang dari luar negara, dan terdapat laporan bahawa sejumlah besar anggota kumpulan militan adalah warga asing.

Dalam temu bual baru-baru ini disiarkan di televisyen Jerman, Presiden Syria Bashar al-Assad berkata kerajaan tidak memulakan konflik dan kumpulan militan adalah orang-orang yang membunuh warga Syria dan memusnahkan infrastruktur negara.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment