Wednesday 3 April 2013

Rusia merancang untuk hantar tentera ke Syria dengan tuntutan untuk memerangi Mujahidin asal Chechnya


MOSKOW - Sebuah majalah mingguan milik FSB, Odnako, dalam edisi terbarunya, edisi ke 11 menerbitkan sebuah artikel yang ditulis oleh agen Moscow berpengaruh, Thierry Meyssan, melaporkan keinginan Rusia untuk menghantar pasukan biasa ke Syria dengan dalih memerangi "militan" kulit putih di sana, lansir Kavkaz Center (2/4/2013).

"Ada pilihan untuk mengerahkan pasukan penjaga keamanan PBB di Syria untuk membantu Syria mengalahkan 'pengganas' antarabangsa," klaimnya.

"Tentera bayaran Kaukasia nyata di sana. Maklumat yang paling tepat dan terperinci tentang Syria boleh didapati di laman Kavkaz Center, sebuah portal berita militan Chechnya. Diketahui bahawa pemberontak Chechnya secara aktif berjuang di Syria dan dari tangan Syria, bukan tentera Rusia beberapa komander Chechnya tewas. Jadi masalah ini dapat diselesaikan hanya melalui interaksi antara tentera Rusia dan tentera Syria (rejim Assad-red), "tulis Meyssan dalam artikelnya.

Menurut Meyssan, baik Rusia dan Syria berkongsi banyak nilai-nilai asas. Hanya dua negara ini yang "telah mampu" menjamin koeksistensi damai dari pelbagai budaya dan agama.

"Jika tentera Rusia hadir di zon pertempuran, itu boleh membantu tentera Syria untuk menghabisi para militan. Setelah semua, Syria tidak perlu sesuatu yang istimewa, hanya situasi asimetris. "

Masih menurut tulisan Meyssan, tentera Rusia boleh membantu dengan intelijensi, hal itu akan menyamakan keadaan dan mengakibatkan kekalahan cepat daripada militan. Adalah penting bahawa pasukan Rusia yang boleh beroperasi di bawah mandat PBB tidak mengambil bahagian dalam pertempuran melawan Jihadi (bagaimana mungkin?-KC). Sumbangan mereka harus hanya mengasingkan daerah-daerah tertentu, sehingga memungkinkan bagi Syria untuk secara efektif menyapu sepotong demi sepotong wilayah.

gambar : Abu Omar al Chechen and fighters from the Muhajireen Brigade.

No comments:

Post a Comment