Tuesday 21 May 2013

Tentera Syria gempur Qusayr



Tentera Syria menaiki kereta kebal meraikan kejayaan mereka menawan semula perkampungan Barat Dumayna, kira-kira tujuh kilometer dari bandar Qusayr yang dikuasai pemberontak pada 13 Mei lalu. - AFP
BEIRUT 20 Mei - Sekurang-kurangnya 78 orang terbunuh, termasuk 23 anggota pergerakan Hezbollah, ketika tentera Syria menggempur pemberontak di bandar Qusayr.
Badan Pemantau Hak Asasi Manusia Syria dalam satu kenyataan berkata, 23 anggota pasukan elit Hezbollah dari Lebanon, terbunuh dan lebih 70 orang lain cedera dalam pertempuran di Qusayr, semalam.
Badan hak asasi kemanusiaan itu berkata, 55 orang lagi yang terbunuh di Qusayr itu kebanyakannya adalah anggota kumpulan pemberontak.
Kejadian itu berlaku ketika tentera Syria melancarkan serangan ke atas Qusayr yang merupakan kubu kuat pemberontak di wilayah Homs.
Pejuang Hezbollah yang merupakan sekutu kuat Presiden Syria, Bashar al-Assad sebelum ini dilaporkan membantu tentera Syria di Qusayr sejak beberapa minggu lalu.
Kerajaan Syria menjadikan usaha menawan semula Qusayr dan kawasan sekitarnya sebagai keutamaan ekoran kedudukan strategik bandar tersebut.
Qusayr merupakan laluan ke ibu negara, Damsyik ke kawasan pantai dan terletak berdekatan sempadan dengan Lebanon. - AFP


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20130521/lu_01/Tentera-Syria-gempur-Qusayr#ixzz2TvkILdoX
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment