Wednesday 5 June 2013

PBB kesan senjata kimia diguna di Syria



ASAP kelihatan dalam pertempuran antara tentera Syria dengan kumpulan pemberontak di Aleppo, Syria kelmarin.


GENEVA - Beberapa anggota penyiasat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) semalam menyatakan mereka mempunyai asas yang kukuh bahawa senjata kimia telah digunakan di Syria.
Pendedahan itu dibuat dalam satu laporan terbaharu selepas mereka menemui beberapa mangsa, saksi dan kakitangan perubatan di negara berkenaan.
Menurut mereka, senjata tersebut digunakan dalam jumlah yang terhad.
Para penyiasat itu turut menyatakan mereka telah menerima aduan bahawa tentera Presiden Bashar Al-Assad telah menggunakan senjata tersebut.
Mereka juga menyatakan, para penentang Bashar turut menggunakan senjata yang sama.
Dalam pada itu, Presiden Rusia, Vladimir Putin menyatakan, sebarang campur tangan tentera asing di Syria akan gagal sekali gus memburukkan lagi situasi di negara bergolak itu.
Bercakap pada satu sidang akhbar selepas menghadiri sidang kemuncak bersama para pemimpin Kesatuan Eropah (EU) di Yekaterinburg, Putin berkata, Rusia berasa kecewa dengan keputusan EU untuk tidak melanjutkan sekatan membekalkan senjata terhadap para penentang Bashar.
Pertempuran melibatkan kumpulan penentang dengan tentera Syria bermula sejak Mac 2011 ekoran kebangkitan penduduk di Tunisia, Mesir dan Libya. Lebih 70,000 orang terbunuh dalam pertempuran itu.
Kumpulan penentang mahu menggulingkan Bashar yang gagal membawa pembaharuan dalam pentadbiran negara itu. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0605&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_02.htm#ixzz2VHsw6SWp 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment