Friday 6 September 2013

Kerajaan Turki membuat peraturan baru:



Bila seorang warga Turki ingin menikahi gadis Syria, diwajibkan baginya membayar mahar sebesar sekurang-kurangnya 15000 USD, dan bila ia bercerai maka tidak dibenarkan baginya menikahi gadis Syria yang lain.

Peraturan ini dibuat oleh kerajaan Turki sebagai cara mereka untuk berusaha melindungi wanita-wanita Muslimah Syria yang berhijrah ke Turki.

Saat ini semakin banyak penculikan ke atas anak-anak kecil perempuan Syria dan gadis-gadis Syria di berbagai kem pelarian diluar Syria.

Seorang warga Syria mengatakan, "Sungguh kami kecewa, kami meninggalkan rumah dan negara kami dan tinggal di kemah-kemah kecil di untuk melindungi anak dan keluarga kami agar tidak dibunuh rejim, namun saat disini, ramai orang menghina kami.

Ia juga menceritakan, Banyak lelaki tidak bertanggung jawab dari pelbagai negara khususnya Lebanon mendatangi kami di kem dan meminta kepada kami untuk menikahi anak gadis kami dengan dengan mahar hanya sebesar 100 lira Syria (kira-kira RM3), dan mereka terus memaksa.

Biasanya lelaki itu akan mencari keluarga-keluarga yang suami, ayah atau saudara laki-lakinya sudah meninggal dan memaksa untuk menikahi wanita di keluarga tersebut.

Banyak anak perempuan kami yang masih kecil diculik saat mereka sedang bermain dan hingga kini tidak diketahui khabarnya ".
 

No comments:

Post a Comment