Friday 6 September 2013

Operasi Menghancurkan Latakia #7



Panglima perang Abu al-Walid 'the best mountain fighter' yang dipanggil khas dari Chechnya bersama pemimpin mujahiddin tempatan dari Briged Suqor al-Aaz, Katibat al-Muhajireen dan Kataib Ansar al-Sham mengetuai operasi ini. Dibelakang mereka adalah mujahiddin hebat dari Jabhat al-Nusra, ISIS dan Ahrar as-Syam telah bersedia menurut arahan. Sekarang bagaimana mereka mahu melancarkan serangan?

Latakia adalah kawasan bergunung-ganang. Kereta kebal rejim yang banyak tidak mampu memberi sebarang kelebihan pun kepada rejim laknat. Serangan jet dan helikopter juga hanya sia-sia sahaja. Mujahiddin Chechnya sememangnya telah mengetahui hal ini ketika bertempur dengan komunis Russia.

Bulatan hijau sememangnya kubu kuat mujahiddin dari dulu. Strategi mereka sekarang ialah berpecah dan menguasai laluan-laluan utama menuju ke bandar Latakia. Garisan hijau adalah laluan utama yang menunjukkan kemaraan mujahiddin. Berpuluh-puluh kampung, pusat pemeriksaan dan markas tentera berjaya dibebaskan dan ramai yang telah menjadi bangkai.

Dalam masa yang sama mereka mara ke hadapan, mujahiddin turut menghala ke belakang. Mereka menuju ke arah Arihah. (bulatan merah). Penguasaan ke atas bandar Arihah dapat menghalang konvoi rejim yang cuba menyerang dari belakang. Mujahiddin turut mara ke kawasan Al-Qardahah yang merupakan kampung halaman Bashar laknatullah.

Admin akan ceritakan strategi berikutnya selepas ini iaitu laluan tentera rejim bagi menghalang kemaraan para mujahiddin dan mujahiddin telah melancarkan serangan balas yang sememangnya mengejutkan dan tidak disangka langsung oleh tentera rejim ini.

No comments:

Post a Comment