Monday 21 September 2015

Komander militan Barisan Nusra maut


21 SEPTEMBER 2015
Komander militan Barisan Nusra maut

 Militan al-Qaeda dan sekutunya Barisan Nusra memandu di utara bandar Aleppo di Syria untuk menuju ke barisan hadapan. - Foto AFP
DAMSYIK - SYRIA. Komander Barisan Nusra yang dikaitkan dengan kumpulan militan al-Qaeda dilaporkan terbunuh dalam pertempuran sengit dengan pasukan keselamatan Syria dan tentera bersekutu di wilayah barat laut Idlib, di Syria.

Pengarah Pusat Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria, Rami Abdel Rahman berkata, Abul Hassan al-Tunsi maut di pinggir al-Foua dan kampung Kefraya selepas tentera Syria dengan disokong pejuang pro kerajaan menewaskan kumpulan itu.

"Tunsi dikenal pasti sebagai pemimpin penting Barisan Nusra yang tiba di Syria pada 2012. Dia pernah berkhidmat sebagai orang paling dipercayai oleh bekas pemimpin al-Qaeda, Osama Laden, di Afghanistan dan Iraq," katanya.

Kelmarin, pasukan keselamatan Syria dibantu pejuang pro kerajaan membunuh lebih 100 anggota kumpulan berkenaan dalam satu siri serangan di wilayah tersebut.

Menurut sumber, beberapa militan dari Uzbekistan dan Chechnya adalah antara yang terbunuh dalam pertempuran itu. - Press TV

No comments:

Post a Comment