Monday 21 September 2015

Polis Slovenia bertempur dengan pelarian


Harmica (Croatia): Polis Slovenia melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan beratus-ratus pelarian yang merusuh selepas dihalang masuk ke negara itu kelmarin.

Kejadian berlaku di pintu sempadan di Harmica ketika kumpulan pelarian itu menunggu kebenaran untuk masuk ke Slovenia.

Selepas hampir satu jam ketegangan berlaku, polis terpaksa menyembur gas pemedah mata terhadap kumpulan pelarian yang cuba merempuh masuk ke sempadan.

Kejadian itu tercetus beberapa jam selepas Perdana Menteri Slovenia, Miro Cerar memberitahu, negara itu mungkin membuka satu koridor selamat untuk pelarian menuju ke utara Eropah.

“Sekiranya tekanan mengenai pelarian ini bertambah kuat kami pasti berbincang dengan beberapa negara lain untuk mengwujudkan koridor ini,” katanya.

Pihak berkuasa Slovenia kelmarin merekodkan lebih 1,000 pelarian masuk ke negara itu dan 700 lagi menunggu di sempadan Obrezje di Croatia.

“Kumpulan pelarian datang tidak putus-putus dan sukar untuk kami merekodkan jumlah yang tepat,” kata jurucakap polis Slovenia, Alenka Drenek.

Pada Khamis lalu, pihak berkuasa Slovenia menghentikan semua perkhidmatan kereta api dari Crotia selepas digunakan pendatang untuk masuk ke negara itu.

Krisis pelarian di Eropah semakin memuncak selepas ratusan ribu pelarian masuk ke negara itu sejak beberapa bulan lalu. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : Ahad, 20 September 2015 @ 5:12 AM


SEORANG kanak-kanak memegang bunga ros di hadapan polis Slovenia ketika menunggu untuk masuk ke negara itu kelmarin.

No comments:

Post a Comment