Thursday 11 February 2016

Pejuang Kurdish rampas pangkalan udara di utara Syria

KHAMIS, 11 FEBRUARI 2016 @ 10:37 AM



 BEIRUT: Pejuang Kurdish yang disokong pemberontak Arab merampas pangkalan udara strategik dan bandar bersebelahan di utara Syria daripada pemberontak antikerajaan pada pertempuran, semalam.

Pemerhati Hak Asasi Manusia Syria berkata, Unit Perlindungan Rakyat (YPG) dan sekutu Arab mengusir kumpulan militan dan pejuang lain dari pangkalan tentera udara Minnigh dan bandar bersebelahan, bandar kedua Syria di utara, Aleppo.


Kejayaan itu hadir beberapa hari selepas pertempuran sengit yang menyaksikan angkatan YPG mara ke timur dari kubu kuat Kurdish, Afrin dan menawan beberapa kampung sebelum sampai ke Minnigh.


 "Akibat kekalahan di Minnigh, pejuang militan kehilangan satu-satunya lapangan tentera udara dalam wilayah Aleppo," kata Ketua pemerhati itu, Rami Abdel Rahman.

 Kumpulan pemerhati itu berkata, lebih 500 orang terbunuh sejak kerajaan mula melancarkan serangan pada 1 Februari. - AFP


FOTO dikeluarkan oleh agensi berita rasmi Syria, SANA memaparkan penduduk Syria berkumpul di jalan yang dilanda serangan, di Aleppo, Syria. - Foto AP  

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/123258

No comments:

Post a Comment