Tuesday 12 January 2016

Konvoi bantuan sampai di Syria


SELASA, 12 JANUARI 2016 @ 8:08 AM

KONVOI bantuan tiba untuk menyampaikan makanan, perubatan dan bekalan lain yang dinantikan sekian lama di tiga wilayah yang dikepung pada Isnin.. - Foto EPA

DAMSYIK: Konvoi bantuan tiba untuk menyampaikan makanan, perubatan dan bekalan lain yang dinantikan sekian lama di tiga wilayah yang dikepung pada Isnin.
Ia sebahagian operasi disokong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk membantu puluhan ribu penduduk awam berikutan perang di Syria.
Laporan kebuluran dan imej kanak-kanak yang kurus membangkitkan kebimbangan global dan menggariskan kepentingan rundingan baru di Geneva pada 25 Januari ini.
Majlis Keselamatan PBB menimbulkan isu itu pada Isnin. Badan dunia itu berkata, 4.5 juta rakyat Syria tinggal dalam kepungan atau kawasan sukar dimasuki dan amat memerlukan bantuan kemanusiaan, dengan penduduk awam dilarang meninggalkan kawasan itu dan pekerja bantuan dihalang membawa masuk makanan, perubatan, minyak dan bekalan lain.
Beberapa hari diperlukan untuk mengedarkan bantuan ke bandar Madaya, berhampiran Damsyik dan perkampungan Syiah di Foua dan Kfarya di utara Syria, dan bekalan mungkin cukup untuk sebulan, kata agensi bantuan. - AP

No comments:

Post a Comment