Tuesday 12 January 2016

Polis sahkan dua pengebom berani mati terbunuh

PDRM

NOOR AZURA SAHRIL

11 JANUARI 2016

 SHAH ALAM - Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengesahkan dua pengebom berani mati Kumpulan Militan Islam (IS) Malaysia terlibat membunuh lebih 30 orang dalam dua serangan berasingan di Syria dan Iraq minggu lepas.
Perkara itu disahkan oleh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Keganasan, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayub Khan.
Dalam laporan akhbar berbahasa Inggeris, New Straits Times (NST), Mohd Amirul Ahmad Rahim, dari Terengganu, meletupkan bom yang diletakkan di dalam keretanya semasa perbalahan di kubu kuat Isis, Raqqa, pada 29 Disember sehingga membunuh 21 pejuang Kurds.
Manakala, seorang lagi rakyat Malaysia Mohamad Syazwan Salim meletupkan jaket yang dipadatkan dengan bom bersama beberapa lagi pengebom berani mati, berdekatan pusat latihan polis di pengkalan tentera Speicher di Tikrit, Iraq pada 3 Januari lalu.
Kejadian itu membunuh 12 anggota polis dan mencederakan 20 orang awam. 
Amirul yang berasal dari Terengganu meninggalkan keluarganya untuk menyertai Isis di Syria pada Oktober 2014, dan mengambil nama samaran Abu Uqashah Malizi, kata NST yang memetik sumber.
Syazwan meninggalkan kampungnya di Selangor bersama adiknya, Muhamad Shazani,28 tahun untuk menyertai kumpulan pengganas pada September 2014.
Shazani yang dikenali sebagai Abu Aydan, dilaporkan awalnya bekerja sebagai pencuci sebelum direkrut sebagai penembak hendap dan pengebom berani mati. Beliau terbunuh dalam misi berani mati pada 18 September tahun lepas di Bayji, utara Iraq, semasa pertempuran dengan angkatan Iraq.
Laporan NST itu juga mengatakan adik-beradik itu dilatih di penjara Khatibah Nusantara di Syria bagi misi berani mati mereka.
Ekoran kematian itu, seramai 17 kematian rakyat Malaysia yang dikaitkan dengan IS.
Enam daripadanya merupakan pengebom berani mati, manakala yang lain terbunuh dalam peperangan
.

No comments:

Post a Comment