Tuesday 12 January 2016

Turki keluar permit kerja kepada pelarian


AFP - Seorang imigran berjalan kaki bersama rakannya dekat kampung Miratovac selepas melintasi sempadan Macedonia untuk menuju ke Serbia pada Jumaat lalu.


ANKARA – Turki akan menawarkan permit kerja kepada pelarian Syria bagi mengurangkan tekanan kepada mereka untuk berpindah ke Eropah, kata Menteri Hal Ehwal Eropah Turki, Volkan Bozkir semalam.
Bilangan imigran yang berpindah secara haram ke Eropah melebihi 150,000 pada 2015, dengan pihak berkuasa Turki menghalang 500 imigran pada setiap hari, kata Volkan kepada pemberita selepas menemui Naib Presiden Suruhanjaya Eropah, Frans Timmermans di Ankara.
“Kami cuba untuk mengurangkan penghijrahan secara haram itu dengan memberikan permit kerja kepada imigran Syria di Turki,” katanya.
Turki merupakan negara penerima pelarian paling ramai di dunia. Lebih 2.2 juta rakyat Syria mencari perlindungan di Turki akibat perang saudara yang kini memasuki tahun keenam.
Lebih 200,000 pelarian Iraq turut mencari perlindungan di Turki selain imigran dari Iran, Afghanistan dan Afrika yang menggunakan negara itu sebagai transit untuk ke Eropah.
Turki yang berhasrat menyertai Kesatuan Eropah (EU) telah menandatangani perjanjian de­ngan EU pada November lalu bagi menghalang imigran daripada memasuki Eropah sebagai tukaran kepada bantuan kewangan €3 bilion (RM14.32 bilion) – Reuters


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0112&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz3wyPfgc37 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment