Tuesday 12 January 2016

Penduduk Madaya Mati Perlahan-Lahan Kerana Kebuluran


Penduduk dalam bandar Madaya di Syria yang terletak beberapa kilometer dari ibu negara, Damaskus, mengatakan mereka hampir mati kerana kebuluran akibat sekatan selama beberapa bulan yang dilakukan oleh pasukan yang setia kepada pemerintah Bashar al-Assad.


Banyak keluarga yang terpaksa memakan daun-daun, rumput-rumput dan air yang dimasak dengan rempah-rempah, serta beras di jual per gram kerana harga satu kilogram beras adalah $250 (lebih kurang Rm1100). Beberapa orang telah terkorban dan terpaksa memakan haiwan peliharaan mereka.

“Orang ramai terkorban sedikit demi sedikit,” kata Louay, seorang pekerja sosial dari bandar itu memberitahu Guardian dalam sebuah temubual telefon, suaranya lemah kerana telah berbulan-bulan kelaparan.

Mereka yang masih boleh bergerak, dan biasanya ada di sekolah, mempertaruhkan nyawa mereka ketika berusaha mengumpulkan tanaman yang tumbuh di ladang di kawasan pinggir bandar, dan beberapa orang telah kehilangan anggota badan, kata para penduduk.

Hingga kini terdapat 30,000 orang telah terperangkap di dalam bandar Madaya sejak bulan Julai, di bawah pengepungan ketat pasukan pro-pemerintah.

Orang ramai di setiap penjuru bandar yang terkepung menderita dalam tragedi yang tidak dilakukan oleh mereka.

“Kami telah sering kali meminta pertolongan tetapi tidak ada seorang pun yang mendengarkan kami.”

Sumber: rz/theguardian,7/1/2016

No comments:

Post a Comment