Tuesday 12 January 2016

Astaghfirullah, Perang Membuatkan Penduduk Syria Terpaksa Makan Rumput


Sungguh menyedihkan melihat keadaan rakyat Syria yang terjebak di tengah konflik perang yang tak berkesudahan. Misi kemanusiaan PBB telah mendedahkan fakta kelaparan warga awam Syria yang terpaksa makan rumput untuk meneruskan hidup di kawasan Madaya.


Perkara ini terungkap setelah pasukan pemerintahan Bashar al-Assad akhirnya bersedia membuka kepungan keteteraan di tiga wilayah. Keadaan di ketiga-tiga wilayah tersebut sangat memilukan. Kebanyakan kanak-kanak kelaparan dan kurus sehingga dapat dilihat bentuk tulang rusuknya.

“PBB mengalu-alukan persetujuan pihak pemerintah Syria hari ini, untuk memasuki Madaya, Fua, dan Kefraya. Kami sedang mempersiapkan bantuan kemanusiaan untuk beberapa hari akan datang,” demikian kenyataan wakil pejabat koordinator misi kemanusiaan PBB yang dipetik dari the Guardian, Khamis (7/1).

Keadaan orang awam yang kelaparan ini menunjukkan masih sedikit konvoi bantuan kemanusiaan yang datang. Terdapat banyak bukti menunjukkan bahawa kebanyakan penduduk yang bertahan dengan memakan rumput dari ladangnya, dan merebus daun-daun dengan rencah seadanya. Turut dinyatakan dalam petikan tersebut, satu kilogram beras di wilayah ini terpaksa dibeli dengan harga 250 dolar AS. Petugas misi kemanusiaan PBB berkata, bantuan terakhir yang sampai ke tiga-tiga wilayah ini adalah pada Oktober tahun lalu sehingga berlaku kekurangan bekalan makanan, susu bayi, dan ubat-ubatan berlaku di mana-mana. Di wilayah ini juga terdapat ramai yang mati termasuk bayi akibat kebuluran. “Madaya tidak di ambang bencana, tapi di sini sudah berlaku bencana kemanusiaan,” kata petugas PBB.

Kedatangan konvoi bantuan kemanusiaan PBB di Madaya, Fua dan Kefraya, pun disambut dengan gembira tetapi ada keraguan di sebaliknya. Adakah bantuan ini akan bertahan? Madaya adalah contoh yang menunjukkan kesan buruk akibat dikepung oleh tentera, yang dibuat dengan tujuan untuk saling melemahkan kekuatan antara pasukan setia Assad dan pejuang perlawanan Assad.

No comments:

Post a Comment