Tuesday 12 January 2016

Bantuan kemanusiaan dihantar ke Madaya


DAMSYIK – Bantuan kemanusiaan memasuki bandar Madaya yang dikepung menjelang tengah hari semalam, kata seorang jurucakap Jawatankuasa Antarabangsa Palang Merah (ICRC) di Syria, Pawel Krzysiek kepada agensi berita dpa.
“Pada dasarnya, operasi akan dimulakan esok (Isnin). Konvoi akan diselaraskan untuk dan memasuki bandar Madaya, Foua dan Kefraya sekitar waktu tengah hari,” kata Krzysiek
Pada Khamis lepas, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengumumkan bahawa kerajaan bersetuju membenarkan bantuan kemanusia memasuki Madaya yang dikuasai pihak penentang rejim Presiden Syria, Bashar Al-Assad.
Bandar itu terletak 25 kilometer dari Damsyik dan dikepung sejak kepada Julai tahun lalu oleh tentera yang setia Bashar dengan bantuan kumpulan Hezbollah dari Lebanon.
Beberapa pertubuhan bantuan memberitahu, penduduk Madaya mengalami kekurangan zat makanan yang teruk. Dua kampung lain, Foua dan Kefraya dikuasai oleh tentera kerajaan tetapi dikepung oleh pihak penentang sejak April 2015.
Menurut pertubuhan sukarelawan perubatan, Doctor Without Borders, penduduk Madaya memerlukan bekalan yang berterusan dan bukan penghantaran bantuan bersifat sekali sahaja.
– dpa


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=0112&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_04.htm#ixzz3wyQ0yTph 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment